Mijn Russische vrouw: 3 jaar later

Door WHiZZi op woensdag 17 april 2013 22:22 - Reacties (56)
Categorie: Anya, Views: 38.064

Ja, een langverwachte ( :? ) blog over mijn Russische liefde Anya. Nu dat ze +/- 3 jaar en 7 maanden in Nederland woont waarvan wij inmiddels bijna 3 jaar getrouwd zijn is het wel weer tijd voor een update.

Het leek mij leuk, in samenwerking met Anya zelf, eens te vertellen hoe ze nu tegen de verschillen van Rusland en Nederland aan kijkt.

Na 3 jaar met een Russische in huis te hebben vallen mij ook wel een aantal dingen op. Russen zijn over het algemeen wel een stuk trouwer in vriendschappen. Vriendschappen lijken ook dieper te zijn dan bijvoorbeeld Nederlandse. Ik heb goede vrienden die mij in alles bij staan, maar bij onze laatste reis naar USA kwam zelfs een (naar USA geŽmigreerde) vriendin voor een paar dagen over (vanaf de andere kant van de USA). Dit was erg leuk, maar zo zie je maar dat deze vriendschappen voor altijd lijken te zijn.

Inmiddels heeft Anya ook haar rijbewijs in Nederland gehaald. Haar Russische rijbewijs was maar 3 maanden geldig in Nederland en achteraf gezien is dat maar goed ook. Er is een bepaalde reden dat er in Rusland bijna altijd wordt gereden met dashboard-camera, want rijden kunnen ze bijna niet daar :o

Anya heeft nu ook haar NT2-2 binnen en we zijn momenteel aan het sparen om voor haar een naturalisatie aan te vragen. De prijs hiervan is dus rond de §800 (§789 in Helmond, en dat is inclusief het Helmonster-schap en trainingspak :+ :P ). Hier krijgt ze dus een dubbele nationaliteit wat erg handig is voor ons/haar, want dan kan ze Rusland in blijven reizen zonder nog eens §100 voor een visum te betalen. Dus iedereen die zomaar tegen is voor een dubbele nationaliteit, de gevolgen zijn dus dat belastingbetalende, hardwerkende en accentloos Nederlands sprekende Russen dus niet meer 'even' naar Rusland kunnen gaan.

Zeer recentelijk hebben wij ook naar Rusland gemoeten. De oma (baboeska) van Anya heeft na een slopende ziekte op 84 jarige leeftijd haar laatste adem uitgeblazen. Op zo'n moment ben je weer ongelooflijk blij met alle dingen in Nederland. De oma van Anya heeft haar laatste maanden bij de moeder van Anya gewoond. Er zijn geen bejaardenhuizen in Rusland (die zijn er wel, maar je kunt beter daar in de gevangenis zitten, dat is meer comfort) en ouderenzorg is ronduit slecht. De laatste week kon Anya's moeder het niet meer aan en is oma naar een Hospice gegaan. Daar kreeg oma direct ook morfine en dusdanig veel, dat ze ook niet helemaal meer bij kwam. Dit terwijl deze 84 jarige vrouw mentaal nog helemaal in orde was. Nadat de morfine iets is teruggeschroefd en oma in ieder geval geen pijn meer had, heeft het nog een aantal dagen geduurd. Detail is dat ze oma vol hebben gespoten met morfine en vervolgens aan haar vragen of ze eten wil, aangezien ze dus helemaal 'out' is, geen antwoord. Dus in Rusland is dat gelijk aan 'geen eten'. Dus sprake van een hospice, niet echt...

Sowieso is het nog een groot plezier om met Anya gewoon in Nederland te zijn. Dankzij Anya ga ik veel weer waarderen in Nederland en merk ik dat Nederlanders wel veel klagen, maar dat er echt geen reden voor is.

Voorbeeldje, de opticien. Hier in Nederland ga je naar de opticien als je een bril nodig hebt. Eerst het bekende luchtballonnetje en vervolgens met een groot apparaat letters oplezen. Montuur uitzoeken (als je al dan niet gedaan hebt) en een paar dagen later is de bril al klaar.
In Rusland, geen grapje, hebben ze oude brillen op een bepaalde sterkte. Die waar je het beste mee ziet, wordt als je sterkte gezien. Vervolgens krijg je een glas-sterkte met een mindere afwijking dan je eigenlijk hebt. Anya heeft -6 en kreeg een bril met glassterkte -4 (ongeveer). In Rusland denken ze waarschijnlijk dat je hersenen altijd een correctie moeten toepassen ofzo (?).

Hoe meer ik weet over Rusland, hoe meer ik zeg dat het allemaal hetzelfde is als Nederland, alleen dan wel een jaar of 30 ŗ 40 geleden. Vooral in de medische zorg en in de algemene diensten zoals overheid.

Verder geniet Anya altijd van tuinen, iets wat in Rusland eigenlijk niet voor komt. Voortuinen met bloemen en wat mensen op hun vensterbank zetten. Iets waar ik, als Nederlander, gewoon nooit op let. Dat er bloemen staan op de grasperkjes tussen rijbanen, daar geniet ze nog steeds van.

Anya wordt op haar werk ook al de Russische Brabander genoemd omdat ze ook al lekker Brabants kan praten. Ze blijft ook steevast 'houdoe!' roepen, zelfs tegen klanten uit BelgiŽ of van boven de rivieren. Ook vind ze de New Kids film helemaal te gek :P

Dus eigenlijk de korte versie, still going strong. Als iemand mij vlak voor dat 1e gesprekje verteld had dat ik er bijna 4 jaar later mee getrouwd zou zijn, had ik hem (of haar) voor gek verklaard. Ik ben in ieder geval helemaal gelukkig met dit toeval :D O+

Volgende: Oude homecomputers weer wit: retr0bright part 1 10-'13 Oude homecomputers weer wit: retr0bright part 1
Volgende: Nieuwe Amiga 1200 04-'13 Nieuwe Amiga 1200

Reacties



Door Tweakers user sdekker, woensdag 17 april 2013 23:26

Ja, inderdaad leuk om te lezen! Jullie hebben het goed lijkt het, mooi!

Door Tweakers user Elluminatie, woensdag 17 april 2013 23:55

Keek af en toe nog wel eens of je nog iets had geschreven. Leuk om het nu te treffen. Veel geluk gewenst.

Door Tweakers user n0elite, donderdag 18 april 2013 03:27

Wow wat een mooie en speciale liefde. Ik wens jullie het beste! O+

Door Tweakers user dusty, donderdag 18 april 2013 04:33

Het wordt toch echt eens tijd dat jullie (weer) eens richting Ohio komen :)

Door Tweakers user woekele, donderdag 18 april 2013 06:17

Tnx voor de update, leuk om te lezen. Maar over die dubbele nationaliteit: dat Rusland §100 visum vraagt is hun schuld, niet die van Nederland.

Door Tweakers user Datafeest, donderdag 18 april 2013 08:11

woekele schreef op donderdag 18 april 2013 @ 06:17:
Tnx voor de update, leuk om te lezen. Maar over die dubbele nationaliteit: dat Rusland §100 visum vraagt is hun schuld, niet die van Nederland.
Haha lekker boeiend wiens schuld het is, je hebt er wel last van. Het hebben van een dubbele nationaliteit heeft geen nadeel voor ons als Nederland in ieder geval. Tenzij je zoals een blonde politicus als doel hebt 'immigrantje pesten'.

Maar hee man. Wat aan gaaf verhaal. Heel leuk dat je dit deelt, ik gun jullie het beste verder :)

Door Tweakers user Oguz286, donderdag 18 april 2013 10:09

Mooi om te lezen! Na alles wat er in de wereld gebeurt is het wel weer fijn om te lezen dat er ook mensen gelukkig zijn :)

Door Tweakers user Fairy, donderdag 18 april 2013 10:23

Tja New Kids, daar ging ook best wel wat SchŁltenbrau doorheen. Ja voor een Rus natuurlijk wat te slap, maar toch ;)

Blij dat jullie samen gelukkig zijn, klasse!

Door Tweakers user Raven, donderdag 18 april 2013 10:37

Bedankt voor de update :)

"Ook vind ze de New Kids film helemaal te gek :P "
En Flodder? ;)

[Reactie gewijzigd op donderdag 18 april 2013 10:38]


Door Tweakers user WHiZZi, donderdag 18 april 2013 10:38

Raven schreef op donderdag 18 april 2013 @ 10:37:
Bedankt voor de update :)

"Ook vind ze de New Kids film helemaal te gek :P "
En Flodder? ;)
Flodder begint ze ook te waarderen ;)

Door Tweakers user jarrin, donderdag 18 april 2013 11:16

Mijn broertje heeft ook een Russische vriendin genaamd Anya, veel voorkomende naam daar? :)

Door Tweakers user WHiZZi, donderdag 18 april 2013 11:47

jarrin schreef op donderdag 18 april 2013 @ 11:16:
Mijn broertje heeft ook een Russische vriendin genaamd Anya, veel voorkomende naam daar? :)
Yep, die komt vrij vaak voor ;)

Door Tweakers user kami124, donderdag 18 april 2013 11:58

Super mooi om dit te lezen. Heb je vorige blogs hiervan ook allemaal gelezen. Nog veel geluk en plezier samen ;).

Door Tweakers user Rossi, donderdag 18 april 2013 14:44

Super om dit zo te lezen! Had al je 'oude' blogs trouw gelezen, dus zeker leuk om een soort follow-up te krijgen.

Heel veel geluk samen!

Door Tweakers user masauri, donderdag 18 april 2013 16:24

Leuk om te lezen, maar de vraag die iedere vrijgezel wil weten is natuurlijk, heeft ze nog een sexy zus/nicht/verre nicht/ enz. :+
Just joking, en ik gun het jullie van harte.
Ik wens jullie echt het allerbeste toe! _/-\o_

Door Tweakers user xv3, vrijdag 19 april 2013 07:26

Ook al meer dam 10 jaar samen met mijn Russische vrouw. Ook dubbele nationaliteit intussen en ook onze 2 kleine kinderen. Why not... Hele discussie over dubbele nationaliteiten en loyaliteit bla bla vindt ik achterhaald. Voor nu zonder visum naar Rusland op vakantie, en idem naar bvb turkije waar ik braaf wel op het vliegveld mag aftikken voor een visum. En mijn kinderen maken als ze 18 zijn zelf maar een keuze over hun nationaliteit (als die discussie er dan nog is over pakweg 15 jaar).

Wat je verteld over hoe ze omgaan met zorg, ouderen etc is behoorlijk verschillend per regio. Moskou en St. Petersburg zijn toch wel redelijk gelijk aan west Europa.

Overigens wonen en er in Zuidoost Brabant, Helmond en Eindhoven, veel Russen (ook wit-Russen en OekraÔners). Zo ie zo paar honderd gezinnen. Best veel werken op high tech campus, of bij asml. Via russische school Eindhoven (Google) kun je in contact komen.

Wat mij opvalt is dat Russen best gemotiveerd zijn om de Nederlandse taal machtig te zijn, en degene die ik ken (en dat zijn er best veel intussen) beheersen de nederlandse taal goed tot zeer goed. Geld ook voor mijn vrouw. Accent is aan het verdwijnen, hoewel de vraag of ze uit BelgiŽ komt geregeld opsteekt.

Door Tweakers user FreshMaker, vrijdag 19 april 2013 08:28

Zoals xv3 al zegt,
De dubbele nationaliteit heeft (helaas) ook een dubbele lading.

De negatieve kant wordt door 'ons' ( en ik wil me eigenlijk daar niet eens mee verenigen ) Nederlanders zo gezien, omdat het onbekend is.
Het enige wat men 'weet' is dat het altijd buitenlanders zijn, die rottigheid uithalen.

Van de meerderheid, die stil over straat gaan naar hun werk, hoor of merk je niets.
Ik ken diverse mensen, die soms beter ABN spreken dan menig buurman/vrouw, maar verspreid over het halve aardbol vandaan komen.
Het is allemaal een beetje geven en nemen, als de wil er is, kom je heel ver.
Wij hebben soms een klemtoon, of tongval die voor anderen lastig is ( in ons kleine landje hebben we Limburg, tot Friesland, welke over en weer niet verstaanbaar, reproduceerbaar zijn, en dan willen we van iemand uit Leningrad of Hongkong vlekkeloze uitspraak ?
Ik geef ze te doen, om in een paar jaar zo goed dezelfde omschakeling te maken.....

Door Tweakers user RieGanl, vrijdag 19 april 2013 09:48

Hallo ik woon hier ook al bijn 9 jaar met mijn Nederlandse man, ik kom uit Krasnodar in Rusland.
Wij zijn samen heel gelukkig en hebben een groot samengesteld gezin.
Ik heb ook een dubbele nationaliteit en bijna elke Russische vrouw die met een Nederlandse man getrouwd is heeft een dubbele nationaliteit.
Ik vind dat het cultuurverschil erg meevalt, natuurlijk zijn er dingen anders maar dat maakt het ook zo leuk.
Ik weet dat veel Nederlandse mannen geinteresseerd zijn in een serieuze relatie met een Russische vrouw, daarom heb ik besloten om een Relatiebemiddelingsbureau op te starten om deze mensen met elkaar in contact te brengen. Uit ervaring weet ik dat het erg gecompliceerd is om dit allemaal zelf uit te zoeken en te regelen.

Ik wens iedereen die een relatie heeft met een Russische of Ukrainse vrouw heel veel geluk toe wensen en iedereen die dat wel wil maar nog niet heeft wil ik heel graag helpen.
Ik heb een Nederlandse collega en zij heeft deze tekst voor mij geschreven :) .

Groetjes van Galina (en Sandra)

Door Tweakers user WHiZZi, vrijdag 19 april 2013 09:53

Hoi Galina,

Wellicht interessant om eens op mijn website, http://www.russischeliefde.nl te kijken. Daar staat wat meer informatie op over de te ondernemen stappen. Wellicht is dit ook handig voor je bureau ;)

Door Tweakers user Raven, vrijdag 19 april 2013 10:48

Ik zie op die site een niet werkende link staan ;) : op http://www.russischeliefde.nl/inburgeren , www.buitenlandsepartners.nl lijkt niet meer te bestaan.

Door Tweakers user YellowOnline, vrijdag 19 april 2013 11:11

Leuk om te lezen hoe het jullie vergaat. Ik moet misschien ook eens bloggen hoe het is in ons Belgisch-Duits gezin na meer dan 2 jaar :)

Door Tweakers user WHiZZi, vrijdag 19 april 2013 11:23

Raven schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 10:48:
Ik zie op die site een niet werkende link staan ;) : op http://www.russischeliefde.nl/inburgeren , www.buitenlandsepartners.nl lijkt niet meer te bestaan.
ah, tikfout :P
www.buitenlandsepartner.nl is de correcte link.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 19 april 2013 11:24]


Door Tweakers user intered15, vrijdag 19 april 2013 11:48

Super leuk artikel om te lezen! En goed om te horen dat alles goed gaat!

Door Tweakers user Buggle, vrijdag 19 april 2013 11:50

Ik vraag me af of dat echt iets van deze tijd is, internationaal trouwen. Goed, bij mij is het iets minder exotisch (ik ben getrouwd met een Duitse en woon nu in Berlijn), maar als ik zie wat er om mij heen allemaal gebeurt... Een van mijn beste vrienden is nu getrouwd met een Noorse, een van de beste vriendinnen van mijn vrouw weer met een Nederlander, een andere vriend van mij met een meisje uit HongKong, nog een bevriend Duits/Nederlands stel... Het houdt niet op :)

Maar waarom zou je perse een vrouw uit Rusland of Ukraine willen hebben, vraag ik me af? Tuurlijk, het kan zomaar gebeuren dat je elkaar ergens ontmoet en tot over je oren verliefd wordt (ik ontmoette mijn vrouw in Frankrijk op vakantie bijvoorbeeld, die vriend met die Noorse ontmoette haar in Tanzania op stage), maar waarom specifiek op zoek gaan naar een Russische of UkraÔense vrouw? Dat begrijp ik niet helemaal. (dan doel ik natuurlijk op die datingsites die hier nu genoemd worden).

Overigens is het ook gewoon onzin om dubbele nationaliteiten te willen weren. Dat is echt populistisch geneuzel. Ik woon nu in Duitsland en zou opzich wel graag stemrecht willen hebben omdat je dan tenminste nog een beetje kunt meebeslissen waar je belastingcenten naartoe gaan. Maar ik geef voor geen goud mijn Nederlandse nationaliteit op, want ik ben en blijf gewoon een Nederlander. Gelukkig kun je nog steeds een dubbele nationaliteit hebben als je getrouwd bent, dus misschien ergens in de toekomst nog een keer doen.

Door Tweakers user intered15, vrijdag 19 april 2013 11:51

Ik zit zelf trouwens op perfectasianmatch.com wie weet kan ik binnenkort ook een succesverhaal schrijven :)

Linkje

http://www.perfectasianmatch.com/

Door Tweakers user Tinnemeneer, vrijdag 19 april 2013 14:00

erg slechte review;

- geen foto's
- nauwelijks relevante specs
- wat ik ook mis zijn tips over waar je zoiets het beste kunt aanschaffen; importeer je ze zelf of bestel je zoiets bij russianbrides.com oid
- heb je het product ooit vergeleken met een ander merk/type (asianbrides.com bijv).

;)

Door Tweakers user Pinky-H9, vrijdag 19 april 2013 15:59

Erg herkenbaar ... mijn vriendin komt ook uit rusland en inmiddels zijn wij 2 1/2 jaar samen en hebben een kindje van 4 maanden die toevallig vandaag haar Russisch paspoort heeft gekregen (De kleine heeft dus een dubbele nationaliteit)

Ik sta volledig achter je verhaal ervaar eigenlijk exact hetzelfde.

Door Tweakers user Dan0sz, zaterdag 20 april 2013 19:44

Leuk stukje, man.

Als ik zo lees over Rusland, doet me dat denken aan sommige delen van Bulgarije. Ook al zijn de ziekenhuizen daar wel heel goed in de steden, heb je daar bijvoorbeeld weer geen 'gewone' therapie voor mensen met lichte psychische klachten. Daar word je direct in een gesticht opgesloten (wat, zoals jij zegt, net zo erg is als een gevangenis.)

Bejaardetehuizen heb je daar ook amper en inderdaad, je stopt je moeder daar in als je een hekel aan haar heb.

Ik wens jullie niets anders dan goeds samen!

Door Tweakers user Atomic2005, maandag 22 april 2013 08:09

Leuk om te lezen hoe het ervaren word en wat de verschillen zijn. Heel veel succes met jullie leven!

Door Tweakers user RieGanl, maandag 22 april 2013 09:30

Buggle schreef op vrijdag 19 april 2013 @ 11:50:
Ik vraag me af of dat echt iets van deze tijd is, internationaal trouwen. Goed, bij mij is het iets minder exotisch (ik ben getrouwd met een Duitse en woon nu in Berlijn), maar als ik zie wat er om mij heen allemaal gebeurt... Een van mijn beste vrienden is nu getrouwd met een Noorse, een van de beste vriendinnen van mijn vrouw weer met een Nederlander, een andere vriend van mij met een meisje uit HongKong, nog een bevriend Duits/Nederlands stel... Het houdt niet op :)

Maar waarom zou je perse een vrouw uit Rusland of Ukraine willen hebben, vraag ik me af? Tuurlijk, het kan zomaar gebeuren dat je elkaar ergens ontmoet en tot over je oren verliefd wordt (ik ontmoette mijn vrouw in Frankrijk op vakantie bijvoorbeeld, die vriend met die Noorse ontmoette haar in Tanzania op stage), maar waarom specifiek op zoek gaan naar een Russische of UkraÔense vrouw? Dat begrijp ik niet helemaal. (dan doel ik natuurlijk op die datingsites die hier nu genoemd worden).


Overigens is het ook gewoon onzin om dubbele nationaliteiten te willen weren. Dat is echt populistisch geneuzel. Ik woon nu in Duitsland en zou opzich wel graag stemrecht willen hebben omdat je dan tenminste nog een beetje kunt meebeslissen waar je belastingcenten naartoe gaan. Maar ik geef voor geen goud mijn Nederlandse nationaliteit op, want ik ben en blijf gewoon een Nederlander. Gelukkig kun je nog steeds een dubbele nationaliteit hebben als je getrouwd bent, dus misschien ergens in de toekomst nog een keer doen.
Hallo,
Allereerst hebben wij geen datingsite maar een serieus relatiebemiddelingsbureau.
Wij willen de situatie even uitleggen waarom het voor Russische of Ukrainse vrouwen erg moeilijk is om een leuke fatsoenlijke man op vakantie te ontmoeten.
Het salaris van deze vrouwen is niet te vergelijken met de salarissen van vrouwen uit Europa. Het is dus vrijwel onmogelijk voor veel vrouwen om op vakantie te gaan en zo dus een leuke man tegen het lijf te lopen.
De enige manier voor heel veel van deze vrouwen om een fatsoenlijke man te vinden waarmee zij een serieuze langdurige relatie mee op kan bouwen....is via een serieus relatiebemiddelingsbureau.
Datingsites zijn NIET betrouwbaar!!!!
Het vinden van een betrouwbare Russische/Ukrainse man is een vrijwel onmogelijke opgave omdat er gewoonweg niet genoeg mannen zijn.
En voor de duidelijkheid, dames uit deze landen zijn aantrekkelijk, zorgzaam en willen graag voor gezin en huis zorgen en zijn veel minder carriere gericht dan bv Nederlandse vrouwen. Daarom kiezen veel mannen voor deze vrouwen!
Wij staan open voor een discussie over dit onderwerp.
vriendelijke groetjes,
Galina en Sandra

Door Tweakers user thanalas, maandag 22 april 2013 13:56

Leuk en herkenbaar stukje om te lezen.

Ik woon al weer 8 jaar samen met mijn Tsjechische vriendin, die ik tijdens een vakantie in Griekenland in 2001 heb leren kennen. Sinds de afgelopen zomer hebben we ook een dochtertje. Mijn vriendin werkt als psychiater in ons koude kikkerlandje, waarbij het gezien haar Nederlandse cliŽnten wenselijk is dat ze verstaanbaar Nederlands spreekt (ze spreekt overigens accentloos Nederlands).

Toch zie ik bij onze internationale vriendenkring nogal wat mensen die na jaren van in een ander land wonen nog steeds vaak de lokale taal niet of nauwelijks beheersen. Dat je het niet nodig hebt omdat je op je werk in in je vrije tijd Engels of je moedertaal spreekt begrijp ik, maar het sluit je wel sterk af van de lokale bevolking om je heen.

Wat ik wel een beetje vreemd vind aan sommige reacties hier is alsof het noodzakelijk is om via sites aan te sturen op relaties tussen Nederlandse mannen en buitenlandse vrouwen. Als je iemand tegen komt die bij je past en waar je verliefd op wordt dan wens ik je een leuke en gezonde relatie, maar waarom nou vooral buiten de grenzen gaan kijken terwijl daar relatietechnisch gezien juist een hele hoop extra potentiŽle problemen op de loer liggen?

Buiten de soms al grote verschillen tussen man en vrouw, komen daar dan ook nog een taal- en cultuurbarriŽre en alle complicaties van (initiŽel) een lange afstandsrelatie bij. In mijn ervaring (dozijn relaties voor ik mijn huidige Tsjechische partner heb leren kennen) vergt dat een behoorlijke hoop meer inspanning om een relatie gezond te houden dan wanneer je uit hetzelfde land komt en dezelfde taal spreekt.

Zoals ik al aan geef kan een relatie met een buitenlandse partner zeker goed gaan, maar als ik bedenk hoeveel jaren ik elke twee weken voor een weekendje naar Praag ben gereden (lang leve leaseauto's met onbeperkte privekilometers :-) ) en hoeveel voeten het in de aarde heeft gehad om na dat reizen de relatie hier in Nederland voort te zetten dan denk ik dat dit zeker niet voor iedereen is weg gelegd. Het kan in ieder geval een stuk minder moeizaam zijn om een relatie met een Nederlandse partner te onderhouden.

Daarnaast voorzie ik bij dergelijke sites ook potentiŽle problemen met vrouwen uit een ander land die vooral een relatie met een relatief rijke Nederlander aangaan om er zelf financiŽel beter van te worden. Dat lijkt me ook niet wenselijk.

Door Tweakers user TeGek, dinsdag 23 april 2013 08:38

Leuk stukje! Ik heb ook al je blogs doorgelezen omdat ik in het zelfde schuitje zit, mijn liefje op de universiteit leren kennen en toen ging ze plots terug :( het goed volgehouden en nu komt ze weer 3 maandjes naar Nederland. Daarna MVV aanvraag etc :)

Toch mooi dat jullie het ook zo goed volhouden! hoe doet Anya het eigenlijk met contact houden met haar ouders?

Door Tweakers user Buggle, dinsdag 23 april 2013 12:29

RieGanl schreef op maandag 22 april 2013 @ 09:30:
[...]
Hallo,
Allereerst hebben wij geen datingsite maar een serieus relatiebemiddelingsbureau.
Wij willen de situatie even uitleggen waarom het voor Russische of Ukrainse vrouwen erg moeilijk is om een leuke fatsoenlijke man op vakantie te ontmoeten.
Het salaris van deze vrouwen is niet te vergelijken met de salarissen van vrouwen uit Europa. Het is dus vrijwel onmogelijk voor veel vrouwen om op vakantie te gaan en zo dus een leuke man tegen het lijf te lopen.
De enige manier voor heel veel van deze vrouwen om een fatsoenlijke man te vinden waarmee zij een serieuze langdurige relatie mee op kan bouwen....is via een serieus relatiebemiddelingsbureau.
Datingsites zijn NIET betrouwbaar!!!!
Het vinden van een betrouwbare Russische/Ukrainse man is een vrijwel onmogelijke opgave omdat er gewoonweg niet genoeg mannen zijn.
En voor de duidelijkheid, dames uit deze landen zijn aantrekkelijk, zorgzaam en willen graag voor gezin en huis zorgen en zijn veel minder carriere gericht dan bv Nederlandse vrouwen. Daarom kiezen veel mannen voor deze vrouwen!
Wij staan open voor een discussie over dit onderwerp.
vriendelijke groetjes,
Galina en Sandra
Ik bedoelde met datingsites niets negatiefs; voor mij is een datingsite hetzelfde als een relatiebemiddelingsbureau, alleen met een andere naam. Maar ik ben er dan ook helemaal niet bekend mee, dus vergeef me mijn faux-pas :)
Als ik het dus goed begrijp is de businesscase dat Russische/UkraÔense vrouwen geen 'goede' mannen kunnen vinden in de eigen omgeving (ik neem aan uiteindelijk met dank aan Stalin), en dat bijvoorbeeld Nederlandse mannen liever een vrouw hebben die meer op het nest past dan de zelfstandige individualistische Nederlandse vrouw. Dat gevoel kan ik natuurlijk goed begrijpen, het is uiteindelijk ook een win-win situatie, maar ik vind het toch een beetje wrang dat mensen er specifiek naar op zoek gaan. Persoonlijk zou ik altijd een knagend gevoel hebben te weten dat mijn relatie voortkomt uit een onvermogen in mijn eigen omgeving wortel te schieten, als je begrijpt wat ik bedoel. Daar wil ik natuurlijk niemand mee beledigen, dat is iets wat ik me eerlijk afvraag.
Nu geldt die instellig voor mij ook enigzins omdat ik duidelijk een verschil merk tussen de Nederlandse en de Duitse vrouwen, en ik Duitse vrouwen over het algemeen beduidend aangenamer vind, maar ik ben er niet specifiek naar op zoek gegaan. Het is niet zo dat ik dacht 'jee, die Nederlandse vrouwen zijn mij te losgeslagen, ik zoek een degelijkse Duitse vrouw'. Als je zo'n instelling hebt kom je duidelijk niet genoeg onder de mensen, want vrouwen zijn er in zoveel verschillende vormen en maten als er ook mannen in verschillende vormen en maten zijn. Dat zal ongetwijfeld ook voor Russische en UkraÔense vrouwen en mannen gelden. Eigenlijk vind ik het nogal beledigend naar die vrouwen toe om ze in het hokje 'degelijke huisvrouw' te stoppen, zeg maar. Want dat is blijkbaar de grootste drijfveer om als man van zo'n relatiebemiddelingsbureau gebruik te maken. Hetzelfde geldt overigens ook voor bemiddelingsbureaus voor Asiatische vrouwen.

Edit: zie ook het stukje van Thanalas, ik denk dat we allebei een beetje hetzelfde gevoel hierbij hebben.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 23 april 2013 12:58]


Door Tweakers user whitecrow, dinsdag 23 april 2013 12:57

Leuk stukje, bedankt hiervoor. :)

Door Tweakers user thanalas, dinsdag 23 april 2013 21:29

@Buggle: Dat is beter verwoord dan ik het deed, Bouke. Je slaat de spijker op zijn kop: Dat is ook het gevoel dat ik er bij heb.

Sterker nog, ik ben al heel wat jaren bezig om mijn Tsjechische vriendin te helpen beter voor zichzelf op te komen, meer assertief te zijn, haar grenzen beter te bewaken, haar zelfbeeld te verbeteren en zichzelf steeds meer als gelijkwaardig met mannen te laten zien.

Helaas zit dat cultuurgebonden gedrag tegenover mannen er best diep in. Maar goed, we zijn al een heel eind gekomen. Dat biedt perspectieven voor de toekomst. :-)

Dus nee, ik vind dat eerder genoemde stukje over de dames uit de Ukraine/Rusland waarin ze geroemd worden vanwege hun "zorgzaam en willen graag voor gezin en huis zorgen en zijn veel minder carriere gericht dan bv Nederlandse vrouwen" geen positieve eigenschappen.

in tegendeel, dat zijn zaken waarmee ze in mijn ogen een ondergeschikte rol binnen hun relatie aan nemen. Dat voelt als terug naar de jaren 50 gaan en dat vind ik geen goede zaak.

Door Tweakers user RieGanl, dinsdag 23 april 2013 22:18

Hallo, allemaal! Leuke discussie, hoor! Nog een paar woorden... Vrouwen uit Rusland, OekraÔne en andere Oost-Europese landen zijn mooi, slim, sexy en goed opgeleidt. Ze combineren op harmonieuze wijze emancipatie, ambitie en traditionele familiewaarden. Daarom kiezen veel mannen voor deze vrouwen! :) Groetjes, Galina.

Door Tweakers user Kain_niaK, dinsdag 23 april 2013 22:30

Holy shit en alleen maar om dat ze willekeurig jou naam ooit heeft aangeklikt op skype.
Waarom over komt mij dat niet? Die paar keer per jaar dat ik een bericht op okcupid krijg is het meestal iets in de aard van : "You are extremely unlikable" En het enige wat op mijn okcupid profiel staat is een foto en een verhaal in het engels wat ik ooit geschreven heb ...
Na de eerste twee weken heb ik nooit meer een bericht gestuurd, ik krijg toch nooit antwoord.

[Reactie gewijzigd op woensdag 24 april 2013 04:46]


Door Tweakers user Tijger, woensdag 24 april 2013 12:04

Ik ben zelf met een Britse getrouwd en bezijdens de nationaliteits issues (als EU ingezetene ontkom je aan alle integratie, paspoort & taal BS) is het stuk zeer herkenbaar, ik heb je stukjes in het verleden ook gelezen en apprecieer het dat je nu een update hebt geschreven :)

Mensen worden verliefd, taal/afkomst/nationaliteit speelt tegenwoordig nauwelijks meer een rol en daar moeten we eigenlijk gewoon heel blij om zijn.

Door Tweakers user Kiswum, donderdag 25 april 2013 09:57

Leuk stukje, de enige Anya die ik ken komt ook uit Helmond en dat is een winkeltje net aan de rand van het centrum ;-)

Ik vind het knap dat je vrouw zich zo goed heeft aangepast en het lijkt erop dat ze dat ook heel graag heeft gedaan. Nog even en ze loopt in een Helmonds pak naar de voetbalwedstrijd van de plaatselijke club tegen Fc Eindhoven, ach ge wit oit noit nie ;-)

Door Tweakers user PupStar, donderdag 25 april 2013 10:18

Leuk om te lezen. Wel een heel bijzondere manier van elkaar kennen leren, via een random Skype Chat. Maar wat telt is dat jullie gelukkig met elkaar zijn!

Ik ben zelf mijn huidige vriendin tijdens een vakantie in Italie tegengekomen en ben enige tijd later naar haar geboorteland (non EU land) geŽmigreerd. Daar heb ik nog geen seconde spijt van moet ik zeggen :)

Internationale relaties is wel echt iets van onze generatie. Ik ken veel paren met gemixte roots. Een resultaat van de hedendaagse reislust, goedkope vluchten, het internet en het feit dat we beter Engels spreken als voorgaande generaties. Wat mij betreft absoluut een verrijking!

Door Tweakers user Perfectioncss, donderdag 25 april 2013 10:35

HELMOND GEKSTE!! HELLIMOND!! HELLIMOND!!1

Door Tweakers user Het_Zootje, donderdag 25 april 2013 11:37

Zeer leuk om je verhalen te lezen aangezien ik ook een vriendin (sinds kort officieel Partner) heb uit Rusland (Moskou).

De stukjes over de bloemen, tuinen en overheden komen mij bekend voor. Ook mijn vriendin Marina vindt alle tuinen en bloemen altijd erg mooi om te zien.
En de Russische overheid, tja, alles gaat langzaam in Rusland, en toen mijn vriendin in mijn gemeentehuis kwam (in mijn geval het oude DSB pand in Wognum) viel ze zowat van haar stoel van de luxe (en de gratis koffie :) )

Nu druk bezig om haar naar Nederland te halen, ben al aardig ver maar moet nu mijn complete arbeidsverleden van de afgelopen 3 jaar opsturen. Ik hoop haar eind dit jaar ook in Nederland te mogen verwelkomen, zonder haar na 2 weken weer uit te moeten zwaaien op Schiphol.

Door Tweakers user actionInvoke, donderdag 25 april 2013 14:03

"Dus iedereen die zomaar tegen is voor een dubbele nationaliteit"

Ach lekker negeren die flapdrollen. Maak je zelf toch wel uit en niet dat soort have not's. Ik heb zelf een dubbele nationaliteit (UK/NL), werk vaak in he buitenland en heb een buitenlandse vriendin. ALS we ooit kinderen krijgen dan zouden die een driedubbele nationaliteit kunnen hebben denk ik. Ik zie het haar van wilders al uitvallen. :P

De meeste van mijn vrienden hebben ook een vriendin met buitenlandse/Europese roots, mensen die roepen dat je alleen een NL nationaliteit mag hebben en dat alle grenzen weer dicht moeten en zo weten echt niet waar ze het over hebben.

EDIT: Ik snap dit soort mensen echt niet, is iedereen nou echt vergeten hoeveel slechter het vroeger was? Ben ik de enige die zich herinnert hoe kort geleden we nog met zijn allen uren in de file stonden om de grens over te komen, een vliegtuig te pakken of veel geld moesten dokken voor een andere munt?

[Reactie gewijzigd op donderdag 25 april 2013 14:07]


Door Tweakers user WHiZZi, vrijdag 26 april 2013 10:05

Het_Zootje schreef op donderdag 25 april 2013 @ 11:37:
Zeer leuk om je verhalen te lezen aangezien ik ook een vriendin (sinds kort officieel Partner) heb uit Rusland (Moskou).

Nu druk bezig om haar naar Nederland te halen, ben al aardig ver maar moet nu mijn complete arbeidsverleden van de afgelopen 3 jaar opsturen. Ik hoop haar eind dit jaar ook in Nederland te mogen verwelkomen, zonder haar na 2 weken weer uit te moeten zwaaien op Schiphol.
Als je wilt, zou je dit als succes verhaal willen plaatsen op www.Russischeliefde.nl?

Ik zit nu in parijs mijn 3 jarig huwelijk te vieren!

Door Tweakers user WHiZZi, vrijdag 26 april 2013 10:05

Anya en ik genieten van alle verhalen en commentaren trouwens! Dank!!

Door Tweakers user Kain_niaK, vrijdag 26 april 2013 15:04

Zit Anya al op GoT? :)

Door Tweakers user Het_Zootje, vrijdag 26 april 2013 20:39

WHiZZi schreef op vrijdag 26 april 2013 @ 10:05:
[...]


Als je wilt, zou je dit als succes verhaal willen plaatsen op www.Russischeliefde.nl?

Ik zit nu in parijs mijn 3 jarig huwelijk te vieren!
Natuurlijk, sowieso als mijn vriendin hier uiteindelijk is, maar misschien al wel eerder.

Ik onthoud de website alvast.

PS als ik de website zo snel even doorlees, kloppen de eisen voor inburgering niet helemaal meer. (Probleem is echter dat deze letterlijk om de 3 maanden aangepast worden)

[Reactie gewijzigd op vrijdag 26 april 2013 20:41]


Door Tweakers user johncheese002, zaterdag 27 april 2013 02:29

Leuk verhaal, maar wel heel 'toevallig' dat zij 'accidentally' op jouw Skype-profiel klikte ;)

Desalniettemin een mooi huwelijk toegewenst! :)


Door Tweakers user FvH, dinsdag 30 april 2013 11:54

Erg leuk stuk ;-) Kan er zelf ook over meepraten. Zelf al dikke 3 jaar getrouwd met een Poolse, wat toch qua cultuur een stuk minder hardcore is denk ik dan rusland. Eigenlijk kan ik erg weinig verschillen ontdekken.

Wij wonen in Polen en en het niet hebben van een dubbelle nationaliteit (want dat kan niet echt in EU) is af en toe best erg vervelend. Bijv. je wilt iets regelen bij de bank. Je komt met je NL paspoort aanzetten... oh... dat heeft een andere combinatie letters/cijfers dan een pools paspoort... hmmm.. past niet in vakje, gaat niet door validatie, etc. etc. Het is altijd wel ergens iets, waardoor je vaker langs moet, langer moet wachten, etc. etc. Ik zou maar wat graag ook de poolse nationaliteit willen hebben alleen al voor de dingen in het allerdaagse leven!

Verder erg herkenbaar wat je zegt over medische zorg e.d. Tsja... Nederland heeft echt een mega goede zorg hoor. Ik heb al in heel wat landen rond mogen kijken en Nederland is best uniek met haar niveau van zorg. Daar mogen we best trots op zijn. (Al is het in de skandinavische landen ook erg goed).

Ik wens jullie heel veel geluk samen!! :) :) :)

Door Tweakers user mikenuun, dinsdag 30 april 2013 23:10

Moet zo nu aan dan aan dit verhaal denken for some Reason,

Goed te horen dat het allemaal goed gaat.

Nastrovje!

Door Tweakers user WHiZZi, woensdag 01 mei 2013 08:49

Dankjewel iedereen voor de ontzettend leuke reacties. Ik ben vandaag weer teruggekomen na een paar dagen Parijs om ons 3-jarige huwelijk te vieren. :Y

Het doet ons veel plezier om alle reacties zo te lezen :D

Door Tweakers user pruxor, woensdag 01 mei 2013 23:15

Haha, ontzettend leuk verhaal. Hoop dat het heel lang mag duren :)

Door Tweakers user pappavis, donderdag 02 mei 2013 13:54

Had zelf >=3,5 jaar zeer leuke relatie gehad met een "Russkaya" gehad. Zij woonde toen al 4 jaar in Nederland. Vika was zorgzaam, intelligent, ondernemend, pittig vrouwtje.. Heb het uitgemaakt, vond het zaai worden, en nu wel heel veel spijt 8)7 8)7.

Door Tweakers user niels78, zondag 09 juni 2013 18:00

Hallo allemaal,

Ik lees hier op de site heel veel positieve reacties en zie dat verschillende mensen al jaren een goede relatie hebben met een Russische vrouw, dus vandaar mijn vraag
Over ongeveer 2 weken komt mijn Russische vriendin voor het eerst over naar nederland
wij gaan er beide van uit dat het goed komt met ons we hebben al heel lang elke dag contact via mail en bellen bijna elke dag met elkaar.
Nu mijn vraag waar ik op dit moment mee zit is stel het bevalt echt super tussen ons hoe kan zij hier dan blijven als ze dat graag wil en met welke dingen moeten wij allemaal rekening houden wetten en regels en zo

hoop op goede en nuttige tips hier van iedereen

alvast bedankt allemaal

Reageren is niet meer mogelijk